Implementatie competentiegericht leren |
In opdracht van het College van Bestuur hebben wij in kaart gebracht hoe de medewerkers van het Clusius College de invoering van het zogenaamde competentiegericht leren waarderen. Dit hebben we gedaan aan de hand van 10 zogenaamde ijkpunten, waarbij we zowel de huidige status als de gewenste situatie in beeld hebben gebracht. Ook hebben we in groepen gewerkt aan het opstellen van gemeenschappelijke implementatievoorstellen. De 10 punten waren: 1. Duidelijke doelen: DOELGERICHTE PROGRAMMA'S - Elke MBO-opleiding op het Clusius College leidt op voor een beroep op basis van wat de arbeidsmarkt vraagt en op de ontwikkeling in de bedrijvigheid. Het programma gaat uit van verschillen in leertempo, leerstijl en wat een deelnemer al kan of weet en wordt bij aanvang van de opleiding vastgelegd in een contract, de onderwijsovereenkomst. De onderwijsorganisatie van het Clusius College is daarom ingericht met teams die om kunnen gaan met flexibele programma's. De VMBO en de MBO onderwijsprogramma’s sluiten op elkaar aan. Dat is logisch want het VMBO is de toeleverancier voor het MBO 2. Heldere programma's: WETEN WAAR JE AAN TOE BENT – Op het Clusius College (MBO) weet iedere deelnemer wat zijn persoonlijke programma van activiteiten is en wat van hem verwacht wordt. 3. Gegarandeerde lesuren: ZEKERHEID IN ONDERWIJS - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) heeft iedere deelnemer praktijkleren met een evenwichtige integratie en ondersteuning van theorie en praktijk, waarbij tenminste wordt voldaan aan het vereiste wettelijke aantal uren onderwijs. 4. Goede begeleiding: REGELMATIGE MENTORGESPREKKEN - Elke deelnemer heeft recht op een regelmatig coachingsgesprek met een goed opgeleide coach. 5. Zorgvuldige examens: ONAFHANKELIJKE BEOORDELING - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) is een deelnemer verzekerd van een zorgvuldig, goed en onafhankelijk examen. 6. Flexibel starten: FLEXIBELE INSTAPMOMENTEN - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) kan iedere deelnemer op meerdere momenten per jaar starten met een opleiding. In 2007/2008 voorbereiding om onderwijs flexibel te organiseren en de logistiek hierop af te stemmen. Het organiseren van leren, loopbaan en burgerschap, de talen en de kennisonderdelen nodig voor het beroep en maatschappelijke vorming worden opleidings- én vestigingsoverstijgend zo efficiënt mogelijk ingericht. “Hoorn” en “Alkmaar” volgen daarin dezelfde lijn. 7. Zinvolle stages: GOEDE STAGEPLEK - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) heeft iedere deelnemer een passende stageplek of andere mogelijkheden voor praktijkleren met goede begeleiding door de school. 8. Theorie en praktijk: BALANS TUSSEN THEORIE EN PRAKTIJK - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) is er altijd een goede balans (afhankelijk van opleidingsniveau) tussen praktijkleren en ondersteunende vakken, met gevarieerde werkvormen die een evenwichtig pakket bieden van vakkennis, vakbekwaamheid en algemene beroepscompetenties. Plus een goede voorbereiding op stage/bpv. Vakondersteuning wordt in een gewenst aantal compacte cursussen aangeboden. 9. Goed overleg: OVERLEG TUSSEN SCHOOL EN LEERBEDRIJF - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) is er vanaf het begin tot het eind goed overleg tussen school en leerbedrijf. Dit overleg draait om de voorbereiding, de voortgang en de beoordeling van de stage/bpv. De beoordeling van de ontwikkeling van competenties vormt een systematisch onderdeel van overleg, er is een 'partnership' met het bedrijf voor het opleiden van de deelnemers. De kwaliteit van de begeleiding wordt bevraagd bij alle betrokkenen en geëvalueerd met bedrijfsleven, deelnemers en medewerkers van het Clusius College. 10. Heldere communicatie: IN DIALOOG - Op het CLUSIUS COLLEGE (MBO) is alles gericht op een doeltreffende tweerichtingscommunicatie. Communicatie met de deelnemers, leerbedrijven en leermeesters en waar dit aan de orde is, met ouders of verzorgers. Het tweerichtingsverkeer geldt ook voor communicatie binnen en tussen de vestigingen. Het team is verantwoordelijk voor een duidelijke communicatie met de deelnemers. In onderstaande matrix is weergegeven hoe men de huidige situatie ervaart en wat de gewenste en realiseerbare situatie is over een periode van 3 jaar. Dit is gedaan aan de hand van een 5 puntschaal, waarbij 1 betekent dat men nog aan het begin staat en 5 dat het doel zoals weergegeven volledig bereikt is. Uit bijgaand profiel hebben we de volgende conclusies getrokken: 1. Het ambitieniveau is op vrijwel alle punten hoog. Daarbij stellen we vast dat met uitzondering van het onderdeel flexibel starten deze ambitie in de volle breedte wordt gedeeld. 2. Het hoogste ambitieniveau ligt bij heldere programma’s en zinvolle stages. We stellen vast dat de ontwikkeling van heldere programma’s tegelijkertijd de meeste inspanning zal vragen en zinvolle stages het snelste resultaat te zien zal geven. 3. De praktijkcomponent komt het dichtst bij de gewenste norm. De onderwijskundige en organisatorische aspecten vragen de meeste aandacht. Vanzelfsprekend geven wij geen verdere details van de uitgewerkte rapportage, maar als u denkt dat uw onderwijsinstelling ook behoefte heeft om vast te stellen hoeveel draagvlak er is voor deze onderwijsvernieuwing neem dan contact met ons op.
|
Docenten Clusius College positief over onderwijs |
Profiel Clusius College MBO |
Huidig (99) |
Gewenst (94) |
Groei |
Duidelijke doelen: DOELGERICHTE PROGRAMMA'S |
2,7 |
4,3 |
1,6 |
Heldere programma's: WETEN WAAR JE AAN TOE BENT |
2,6 |
4,5 |
1,9 |
Gegarandeerde lesuren: ZEKERHEID IN ONDERWIJS |
3,3 |
4,4 |
1,1 |
Goede begeleiding: REGELMATIGE MENTORGESPREKKEN |
2,9 |
4,3 |
1,4 |
Zorgvuldige examens: ONAFHANKELIJKE BEOORDELING |
2,7 |
4,1 |
1,4 |
Flexibel starten: FLEXIBELE INSTAPMOMENTEN |
1,7 |
2,9 |
1,2 |
Zinvolle stages: GOEDE STAGEPLEK |
3,5 |
4,5 |
1,0 |
Theorie en praktijk: BALANS TUSSEN THEORIE EN PRAKTIJK |
3,4 |
4,4 |
1,0 |
Goed overleg: OVERLEG TUSSEN SCHOOL EN LEERBEDRIJF |
3,0 |
4,2 |
1,2 |
Heldere communicatie: IN DIALOOG |
2,5 |
4,1 |
1,6 |